Mateco is een specialist in het verhuren, verkopen en onderhouden van machines, in het bijzonder hoogwerkers en heftrucks. In het kader van digitale transformatie en bijhorende toekomstige uitdagingen op vlak van service wou Mateco inzetten op de bouw van een geïntegreerd digitaal platform. Het platform moest de organisatie in staat stellen om aan de hand van verschillende applicaties zowel klanten als interne operaties te ondersteunen. Op die manier slaagt Mateco erin om tegelijkertijd processen te vereenvoudigen en toegevoegde waarde te bieden aan klanten.

Complexe prijsbepalingen

De uitdaging bestond eruit om een oplossing te bouwen die mateco toelaat om dynamische prijzen te definiëren voor alle aangeboden diensten. Prijsbepalingen zijn namelijk een complex gebeuren bij Mateco. De prijzen zijn afhankelijk van heel wat parameters, gaande van de beschikbaarheid van de machines, de kosten voor transport en verzekeringen, de regio, het potentieel van de klant etc.

Vereenvoudiging met behulp van een applicatie

Een multidisciplinair team ging deze uitdaging met volle goesting aan. Ze bouwden een applicatie die het mogelijk acht om prijsmodellen te definiëren en te integreren in andere applicaties waarbij de uiteindelijke prijs voor de klant wordt berekend. Ze gingen op een iteratieve manier te werk: complexe vraagstukken van de business werden vertaald naar praktische en eenvoudige toepassingen. Op regelmatige basis worden er nieuwe functies aan de applicatie toegevoegd.

Mateco voorbeeld

Efficiënte oplossing voor business modellen

De applicatie laat mateco niet alleen toe om van een order tot de finale factuur correcter en efficiënter te werken, maar ook om nieuwe business modellen uit te werken op basis van een dynamische prijszetting.

Meer weten over de mogelijkheden rond digitale transformatie? arrow-right-long