De situatie

Om en bij de 150 vrachtwagens komen en gaan elke dag bij het logistieke bedrijf ODTH, waarmee ze meer dan 3.000 ton goederen vervoeren. Het stroomlijnen van deze transportactiviteiten is geen gemakkelijke taak. In dit kader waren ze op zoek naar een partner om mee te werken naar een nog meer soepel logistiek proces en tevreden klanten.

Bart Weymans, project- en innovatiemanager bij ODTH:

"De wachttijden voor vrachtwagenchauffeurs bij de in- en uitgang van onze site waren vaak behoorlijk lang. Niet alleen was dit vervelend voor de chauffeurs, deze wachtrijen zetten ook extra druk op onze medewerkers. We moesten echt iets doen. "

De oplossing en zijn voordelen

Onze consultants werkten een oplossing uit waarbij slimme camera's van Nedap (die gebruikmaken van automatische kentekenherkenning of ANPR) volledig geïntegreerd werden in het bestaande SAP-systeem.

Als partner van Nedap gebruikten ze hun geavanceerde ANPR-camera's (Automatic Number Plate Recognition) die de kentekenplaat van vrachtwagens automatisch scant. Nadat de truck op de nieuwe, bestuurdersvriendelijke en volledig beveiligde parkeerplaats is geparkeerd, heeft de bestuurder toegang tot een kiosk, waar een eenvoudige, rechttoe rechtaan app hem in staat stelt de laadregistratie te voltooien. In het geval van succesvolle registratie en na een individuele controle door onze bewakers, kan de vrachtwagen het terrein van ODTH betreden. In geval van niet succesvolle registratie is het bewakingskantoor beschikbaar om te helpen.

Technologieën

Het nieuwe systeem is eenvoudig maar desalniettemin een 'game-changer'. Wanneer een vrachtwagen aankomt, wordt de nummerplaat voor de eerste keer gescand door een ANPR-camera. De chauffeur begeeft zich vervolgens naar de cabine achter de giek versperringen, waar hij of zij eenvoudig alle vrachtgegevens kan indienen via de gebruiksvriendelijke app. Nadat de identiteitskaart van de bestuurder ook is gescand, kan de vrachtwagen door naar de gloednieuwe parkeerplaats.

De informatie die via de camera en de app wordt vastgelegd, wordt vervolgens in realtime naar een bewaker gestuurd, die de identiteit van de bestuurder vanaf een tablet controleert.

"Websitebeveiliging is erg belangrijk voor ons: we weten precies wie er op een bepaald moment op onze site is", legt Bart uit.

Nadat alles is afgevinkt, kan de bewaker de vrachtwagenchauffeur met één druk op de knop op de tablet toevoegen aan de 'witte lijst'. De witte lijst omvat alle vrachtwagens die zijn toegestaan ​​in de laad- en loszones. Terwijl de bestuurder doorgaat naar dit gebied, scant een andere ANPR-camera de nummerplaat van de vrachtwagen voor de tweede keer. De poorten worden alleen geopend als het kenteken in de witte lijst wordt weergegeven.

ODTH Logistics Kiosk1 ODTH Logistics3

Onze consultants deden de integratie van de hardware - schermen, poorten, camera's - met hun SAP-systeem.

Bart Weymans, projectmanager bij ODTH

"Het eerste grote verschil dat we zagen was op het hok waar bestuurders hun gegevens registreren, omdat taalbarrières nu verleden tijd zijn". Zo zegt Bart Weymans, projectmanager bij ODTH. "Hoewel onze bewakers wel Frans, Engels en Duits spreken, was het een echte uitdaging voor hen om te communiceren met bijvoorbeeld Bulgaarse of Kroatische chauffeurs.

De app die in het hokje wordt gebruikt, is beschikbaar in 14 verschillende talen. Er zijn ook drie terminals beschikbaar, wat veel tijd bespaart in vergelijking met wanneer er maar één bewaker was. "

Een positieve invloed op de strategieën voor de toewijzing van banen op de site

De innovatieve oplossing heeft ook een positieve invloed op de strategieën voor de toewijzing van banen op de site. Bart: "Iedereen vervulde verschillende taken naast zijn eigen taken en verantwoordelijkheden. Planners hielpen bij het verwerken van vrachtbrieven, bewakers moesten helpen bij het registreren van bestuurdersgegevens, enz. Door een meer geautomatiseerd proces in te voeren, kunnen al onze medewerkers zich nu volledig concentreren op hun kerntaken. "

Meer te weten komen? arrow-right-long