Hoe zorg je ervoor dat de grens tussen studeren en ondernemen vervaagt?

Howest vroeg ons te helpen om binnen de bachelor opleiding van DAE (Digital Arts & Entertainment) de stap naar ondernemen meer toegankelijk te maken.
Met dit als doel is een traject opgesteld om ondernemingszin bij de studenten te stimuleren en te activeren. Het traject voorziet een springplank voor de studenten, meer bepaald onder de vorm van de startup-incubator DAE Studio's.

Strategie, technologie & economie

Het ideale evenwicht tussen tussen creativiteit, technologie en bedrijfseconomie.

In het samen zoeken naar een creatieve oplossing kwamen we tot de conclusie dat er een concurrentieel voordeel kon behaalt worden indien de studenten meteen ook konden actief betrokken worden in projecten uit de dagdagelijkse realiteit.

Gelet op de aanwezigheid van de nodige hoogstaande technologische kennis en de 'goesting' om te ondernemen zijn beide in een symbiose verwerkt in en overheen het gehele traject. Tot in deze mate dat we kunnen, moeten en durven stellen dat technologie steeds meer deel uitmaakt van het bedrijfsplan en meer dan ooit de toekomst gaat bepalen. En dan al zeker binnen het ondernemen zelf.

Incubator voor de school

Want wie heeft gezegd dat incubators enkel bedrijven helpen groeien?

We stelden de studenten voor als aparte start-ups, jonge ideeën die in een groeifase zitten, elk met hun eigen technologisch, creatief bedrijfsplan. Uiteraard is een incubator, een meer ervaren bedrijf die hen groeimogelijkheden kan aanbieden, dan de ideale oplossing om deze jonge student-ondernemers te begeleiden.

Na het assessment, schreven we een businessplan uit dat rekening houdt met alle zowel de mogelijkheden als de uitdagingen van Howest, maar evengoed die van de studenten en de mogelijke incubator.

Het resultaat was een strategisch businessplan om de ondernemingszin van Belgische studenten om te vormen in een praktische oplossing, waarmee ze al lerend aan de slag mee kunnen.

Ben je zelf op zoek naar die ene creatieve bedrijfsoplossing? arrow-right-long