De situatie ten tijde van corona toont nog maar eens de meerwaarde van digitale oplossingen aan. Vele bedrijven zullen initiatieven nemen of verder zetten om digitalisering door te voeren. Ontdek waarom ontwerp een cruciale rol speelt om hierin te slagen.

Fysiek contact met mensen, zoals elkaar simpelweg een hand geven of samen ideeën delen in een workshop, was tot voor kort vanzelfsprekend. Met het uitbreken van het coronavirus hebben we nog maar eens ondervonden hoe snel de wereld kan veranderen. Veel bedrijven zullen misschien gehoopt hebben dat ze klaar waren om hun klanten vanop afstand te bedienen. Mogelijk was dat het geval, maar verliep het contact stroef of kon de interne werking niet volgen. Wat ook de oorzaak mag zijn, er is meestal een meetbare impact op de winst van de onderneming. Zij die reeds voorbereid waren of die zich op hele korte tijd hebben aangepast, kunnen wellicht de schade beperken. Voor sommigen is dit een uiterst moeilijke periode, voor anderen is dit dan weer een gouden tijd.

De meerwaarde van digitale transformatie voor de maatschappij is op korte tijd heel duidelijk geworden. Stappen waarbij fysiek contact nodig is, vormen meer dan ooit een zwakke schakel in de economische ketting. Bedrijven zullen dan ook sneller en meer dan ooit de stap zetten om digitalisering in de praktijk te brengen. Snel en ondoordacht deze transformatie doorvoeren houdt weliswaar ook risico’s in.

Fysiek en digitaal verschillen

Sta jij er nog wel eens bij stil hoe gemakkelijk het is om je favoriete muziek altijd en overal te beluisteren? In de digitale wereld gelden andere wetmatigheden. Heel veel fysieke obstakels vallen weg. Het zou dan ook zonde zijn om klanten exact dezelfde inefficiënte stappen te laten nemen omdat dit nu eenmaal zo was in de fysieke wereld. Stel je voor dat je bij een online bestelling je winkelkarretje terug moet uitladen om jouw aankoop te kunnen meenemen. Dat houdt toch ook geen steek? Beide werelden werken met andere mogelijkheden en beperkingen. Het is dus van belang om bij het digitaliseren niet blindelings het bestaande te kopiëren, maar nieuwe, effectievere en efficiëntere wegen te vinden die passen bij het medium. Technologie onzichtbaar en vanzelfsprekend maken, is een taak waar ontwerpers in uitblinken. Het vereist een onvoorwaardelijke focus op wat de eindgebruiker nodig heeft.

De digitale wereld is grenzeloos

In de digitale wereld vervagen ook de fysieke grenzen. Competitie is minder gebonden aan jouw eigen regio of die van de klant. Ontevreden klanten kunnen vanuit hun luie zetel met één klik een alternatief kiezen. Bestelde je zelf ook wel eens iets op bol.com dat bij een handelaar in de buurt beschikbaar is? Wat bepaalde jouw keuze? Misschien was het de prijs, de levertermijn of het gemak om te bestellen en het thuis geleverd te krijgen. Jouw klanten reageren op exact dezelfde manier. Voor je het weet verschijnt een concurrent met die unieke, out-of-the-box oplossing waar je liever zelf van had gedroomd. Zonder de creativiteit van ontwerpers blijven bedrijven gemakkelijker hangen in oude, bekende ideeën. Een innovatieve en waardevolle oplossing ontwerpen is noodzakelijk om voorsprong te nemen of te behouden in de markt.

De digitale beleving primeert

Waar je absoluut niet naast kan kijken, is het feit dat digitalisering ervoor zorgt dat de gebruikersinterface het primaire contact vormt tussen klanten en bedrijven. Of het nu gaat over een product of een dienst, de beleving van klanten wordt grotendeels bepaald door de kwaliteit en samenhang van digitale oplossingen. Als er op deze punten frictie ontstaat door een gebrekkig ontwerp, dan heeft dat ongetwijfeld gevolgen voor de klantentevredenheid en loyaliteit. Jouw merk staat of valt met een kwalitatieve digitale dienstverlening.

Het is gevaarlijk om ontwerp als een optionele factor te beschouwen bij het digitaliseren. Ontwerp is van strategisch belang om de volledige waarde van digitalisering te benutten.

De aanpak van ontwerpers en hun unieke competenties zorgen ervoor dat de bovenstaande risico’s grondig verkleind worden.

Ben je benieuwd naar welke stappen jij kan nemen? Neem dan contact met ons op zodat ons team van ontwerpers kan helpen om jouw digitalisering succesvol uit te voeren. arrow-right-long

Dame aan bureau met laptop

Klantgericht denken en handelen op basis van feiten

Allereerst helpen ontwerpers beslissingen nemen op basis van feiten. Ze onderzoeken mensen. Ze gaan na wat ze kennen en kunnen, hoe ze werken en wat ze echt nodig hebben. Aan de hand van o.a. interviews, observaties en data brengen ze inzicht in de noden en wensen van klanten en eindgebruikers. Met dit begrip helpen ze consensus bereiken over het probleem van de klant en zetten ze alle betrokkenen aan om klantgericht te denken en handelen. Het perspectief van de organisatie verandert. Er ontstaat balans tussen de ambities van bedrijven en die van hun klanten. Digitale technologie wordt ingezet op een manier die echt ondersteunt en zo weinig mogelijk wrijving creëert. Klantgerichtheid zorgt voor een positieve impact.

Ideeën genereren en valideren

Ontwerpers zijn meesters in het creatieve proces. Dit maakt hen zelf creatief, maar het zorgt er ook voor dat ze de creativiteit bij anderen kunnen losmaken. Ze faciliteren en helpen zo iedereen mee zoeken naar de meest geschikte, out-of-the-box oplossing voor een uitdaging. Technologie maakt tegenwoordig zoveel mogelijk, dat het vooral een kwestie is om net dat idee te kiezen met de grootste kans op een positief resultaat. Ontwerpers maken ideeën ook snel tastbaar en testbaar. Zo kunnen ideeën iteratief gevalideerd worden vooraleer er uitvoerig in wordt geïnvesteerd. Innoveren met meer impact en minder zorgen. Het maakt van falen geen ongewenste optie, maar een gezonde en gecontroleerde stap naar een betere, relevante oplossing.

Gebruikersbeleving optimaliseren

De gebruikersinterface kent weinig geheimen voor ontwerpers. Het digitale menselijk en eenvoudig houden, dat is het speelterrein van ontwerpers. Een ontwerper vindt meestal wel een manier om een oplossing effectiever, gebruiksvriendelijker of aangenamer te maken voor eindgebruikers. Ze vinden steeds weer een balans tussen de mogelijkheden en beperkingen van mensen en technologie. Bovendien staren ontwerpers zich niet blind op individuele schermen. Ze kijken ook naar het geheel. Ze behouden het overzicht en helpen zo een coherente beleving voor de klant realiseren. Dit levert meestal ook voordelen op voor de productiviteit van ontwikkeling door middel van herbruikbare componenten en elementen.

Ontwerp is niet enkel een kwestie van dingen mooier maken. Ontwerp helpt problemen en oplossingen, klanten en bedrijven fundamenteel beter op elkaar af te stemmen. Het voordeel? Positieve impact voor klanten en bedrijven, relevante oplossingen voor de eindgebruiker en een productieve realisatie.

Bedrijven die volop de digitale kaart trekken en daarbij ontwerp als een essentiële partner betrekken, plukken daar de vruchten van. Ze vergroten de kans om voorsprong te nemen en te behouden.

Ben je benieuwd naar welke stappen jij kan nemen? Neem dan contact met ons op zodat ons team van ontwerpers kan helpen om jouw digitalisering succesvol uit te voeren. arrow-right-long

Kom alles te weten over onze Discovery Bootcamp. arrow-right-long